Caraïbes, 1492. "Ce sont ceux qui ont posé le pied sur ces terres qui ont amené la barbarie, la torture, la cruauté, la destruction des lieux, la mort..."
One of the less fortunate legacies that we who practice ethnography in Oceania have given the scholarly world is the stereotype of the Melanesian leader as "Big Man". The designation "Big Man", derived literally from the metaphor commonly used in Austronesian languages or from the Neo-Melanesian Pidgin lexicon, has come to denote a "pure type" or "species" of leadership, authority and government. (Rightly or wrongly, ethnographic sources usually ignore women's role in government, although they may have significant impact). In countless introductory anthropology courses students are asked to accept and perpetuate the cliches that Melanesian leaders typify achieved rather than ascribed status, that Melanesian leaders are archetypal symbols of primitive capitalistic competition, and that Melanesian leadership represents an inferior form.
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Caraïbes, 1492. "Ce sont ceux qui ont posé le pied sur ces terres qui ont amené la barbarie, la torture, la cruauté, la destruction des lieux, la mort..."
Chacune des deux demeures dont il sera question est représentée dans le sablier et le lecteur sait d'entrée de jeu qu'il faudra retourner le livre pour découvrir la vérité. Pour comprendre l'enquête menée en 1939, on a besoin de se référer aux indices présents dans la première histoire... un véritable puzzle, d'un incroyable tour de force
Sanche, chanteur du groupe Planète Bolingo, a pris la plume pour raconter son expérience en tant qu’humanitaire...
Des incontournables et des révélations viendront s'ajouter à cette liste au fil des semaines !