Couverture du livre « Mijn waarheid over Leopold II : nepnieuws ontkracht door een congolese jurist in Congo » de Marcel Yabili aux éditions Marcel Yabili

Het staat goed te beweren dat het verleden van Congo één lange opeenvolging van gruweldaden is! Genocide, afgehakte handen, rubber, dwangarbeid, plundering voor eigen profijt van Leopold II, confiscatie van gronden, de chicotte, ... Allemaal nepnieuws volgens dit eerste deel van een trilogie die aan de kwestie is gewijd.De Congolezen van Congo doen niet mee aan de lynchpartij van Leopold II. Zelfs Lumumba en Mobutu deden dat niet!Tot vandaag vlooien vertellers het koloniale verleden uit op zoek naar heelder stoeten van vernederde en onteerde slaven. Dat is schokkend!Voor de allereerste keer echter checkt de historische kritiek de bronnen, de informatie en de samenhang ervan. De talrijke gewichtige en doelbewuste vervalsingen brengen ook de racistische beweegredenen aan het licht van het grootste fakenieuws van de moderne geschiedenis.Een boeiend discours. Een verfrissende kijk!