Kieuwen

Couverture du livre « Kieuwen » de Niccolo Ammaniti aux éditions Overamstel Uitgevers
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Niccolò Ammaniti (1966) is een van de grote sterren van de hedendaagse Italiaanse literatuur. Van zijn bestseller Ik haal je op, ik neem je mee zijn alleen al in Nederland 250.000 exemplaren verkocht. Ik ben niet bang (100.000 exemplaren verkocht in Nederland) won de prestigieuze Premio Viareggio 2001 en Zo God het wil werd bekroond met de Premio Strega 2007. Ammaniti schreef tevens de hilarische romans Kieuwen, Het laatste oudejaar van de mensheid, Laat het feest beginnen! en het kleine juweeltje Jij bent mijn schat. Zijn nieuwste werk, de novelle Jij en ik, zal worden verfilmd door de Italiaanse Oscarwinnaar Bernardo Bertolucci. Marco bouwt als hobby aquaria en bestudeert het gedrag van vissen. Hij lijdt aan longkanker, maar wil zich niet laten behandelen. Zelfs zijn vriendin is niet op de hoogte van zijn ziekte. Als Marco door een mysterieuze oudere dame wordt uitgenodigd om in India een gigantisch aquarium te bouwen, volgt een aaneenschakeling van bizarre en onverwachte gebeurtenissen à la Ammaniti: Marco wordt gekidnapt door een religieuze sekte, hij sluit vriendschap met een groep muzikanten die letterlijk ondergrondse muziek maken en hij wordt verleid door een bloedmooie Indiase kasteelbewoonster, die in organen blijkt te handelen. Marco ziet zichzelf voor een groot dilemma geplaatst: hoe kan hij de slachtoffers, zijn vrienden én zichzelf redden? Kieuwen vormde het buitengewone begin van het succesvolle schrijverschap van Ammaniti.