Een les in plezier

Couverture du livre « Een les in plezier » de James Bampfield aux éditions Terra - Lannoo, Uitgeverij
  • Nombre de pages : (-)
  • Genre : (-)
  • Thème : Non attribué

Maak van het streven naar plezier je voornaamste drijfveer ChocoladE... sex... vrijwilligerswerk... sport... kunst... spirituele extase Je kunt de plezierimpuls niet uitzetten. Ga er liever in mee - met discipline. In een veelzijdige mix van persoonlijke anekdotes, psychologisch inzicht en filosofische bespiegelingen laat James Bampfield een nieuw licht schijnen over de rol van plezier in het leven. Het hele spectrum van plezier wordt onderzocht. Het krijgt betekenis door zijn typologie van egoplezier, eenvoudig plezier, zielplezier en geestelijk plezier. Bampfield stelt daarom voor dat we verwijderd raken van een rigide waarheidsperspectief - gekarakteriseerd door ofwel een overgrote nadruk op plicht en verplichtingen, of op lijden en opoffering - en plezier vooropstellen. Heen en weer bewegend tussen denkers als Epicurus en Freud, en spirituele figuren als de Boeddha en de Dalai Lama, stelt Bampfield dat plezier en genot een vrouwelijk evenwicht biedt tussen het overdreven mannelijke streven naar de waarhei