Caraïbes, 1492. "Ce sont ceux qui ont posé le pied sur ces terres qui ont amené la barbarie, la torture, la cruauté, la destruction des lieux, la mort..."
Between 2006 and 2020, French photographer and artist Bruno Serralongue conducted a prolonged engagement with the community of refugees on their last stop in a long journey to reach England. The resulting photographs, which formed the basis for an exhibition at Paris's Centre Pompidou in 2019, are published here for the first time.
Serralongue captured disparate moments in the lives of the exiles, their attempts to reach England and their provisional camps which were dismantled by the French government in 2020. Serralongue's images employ a suspended temporality that contradicts the sensationalised images broadcast by the mass media, recalling the visual traditions of history painting more than photojournalism.
The slowness of his photography, a characteristic of working with a view camera, requires both a distance from, and a proximity with, the subjects photographed, achievable only due to a relationship of trust built with the inhabitants of the 'Jungle'.
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Caraïbes, 1492. "Ce sont ceux qui ont posé le pied sur ces terres qui ont amené la barbarie, la torture, la cruauté, la destruction des lieux, la mort..."
Chacune des deux demeures dont il sera question est représentée dans le sablier et le lecteur sait d'entrée de jeu qu'il faudra retourner le livre pour découvrir la vérité. Pour comprendre l'enquête menée en 1939, on a besoin de se référer aux indices présents dans la première histoire... un véritable puzzle, d'un incroyable tour de force
Sanche, chanteur du groupe Planète Bolingo, a pris la plume pour raconter son expérience en tant qu’humanitaire...
Des incontournables et des révélations viendront s'ajouter à cette liste au fil des semaines !